Friday 15 February 2013

Kenali Villa Sentosa

Villa bermaksud besar manakala Sentosa ialah 'peace and harmony'. Villa Sentosa juga dikenali dengan 'the malay living museum' kerana ahli keluarganya masih hidup lagi dan tinggal dirumah ini. Sejak 1960 lagi iaitu semasa Datuk Haji Hashim masih hidup lagi telah menggalakkan para pengunjung untuk melawat ke Villa Sentosa ini baik dalam dan luar negara.


Pandangan hadapan Villa Sentosa yang sangat cantik 



Allahyarham Datuk Haji hashim, Pengasas Kampung Morten



villa sentosa 'malay living museum'

Villa Sentosa juga sering dikunjungi oleh para pembesar seperti DYMM Yang Dipertua Agong dan Isterinya serta Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dan bekas Perdana Menteri Malaysia ke-5, Tun Abdullah Ahmad Badawi. 

Duli Yang Maha Mulia Yang dipertuaan Agong dan Duli Yang Maha Mulia Raja Permaisuri Agong ke 11, DYMM Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj Ibni Almarhum Sultan Hisamuddin Alam Shah Alhaj dan DYMM Raja Permaisuri Agong Tuanku Siti Aishah bergambar diatas pelamin dan diapit oleh Ketua Menteri Melaka,  Datuk Seri Haji Mohd Ali bin Mohd Rustam dan isterinya.

pelancong asing yang datang berkunjung

Tambahan pula, rumah ini juga menyediakan buku lawatan dimana para pengunjung boleh menanda tangan dan memberi komen hasil daripada kunjugan ke Villa Sentosa ini. Buku lawatan ini bermula sejak tahun 1960-1991 iaitu hanya sebuah buku sahaja disediakan. Apabila menjelang tahun 1992, Villa Sentosa ini telah dikenali ramai secara tidak langsung  buku pelawat perlu diganti setiap tahun kerana para pengunjung ingin menanda tangan sebagai kenangan mereka. 


buku pelawat yang telah dikumpulkan sejak tahun 1960 sehingga sekarang

s
Selain itu, jenis rumah ini ialah rumah limas melaka dimana terdapat  beberapa bahagian iaitu anjung,serambi, rumah ibu, kelek anak, pelantar, rumah dapur dan dapur. Rumah ini tidak diubah suai sejak dibina lagi cuma ada beberapa kerosakan yang dibaiki dan dibetulkan. Di bahagian dapur telah dirobohkan kerana telah dimakan oleh anai-anai dan digantikan dengan dinding batu dan lantai marmar. Manakala tangga dari dapur sehingga ke anjung adalah bahagian asal rumah ini.